LOGOPEDO PATARIMAI: GARSŲ TARIMO MOKYMAS(IS) NAMUOSE
Parašė Administratorius· 2020-04-09 12:17
Siekiant nustatyti, ar vaikas taisyklingai taria gimtosios kalbos garsus, svarbu atsižvelgti į vaiko amžių, kalbėjimo ir kalbos raidai būdingus dėsningumus.

KADA VAIKUI REIKALINGA LOGOPEDINĖ PAGALBA?

Susirūpinti ir kreiptis į logopedus vertėtų, jei sulaukęs 3 metų vaikas neištaria k, g, l, v ar jo tariami garsai įgyja neįprastą skambėjimą. Lietuvių kalboje ypač dažni s, z, š, ž garsų (pučiamųjų priebalsių) tarimo sutrikimai.

Daugelis 4,6–5,5 metų vaikų dar nemoka ištarti sunkesnių garsų š, ž, č, dž, r ir juos keičia paprastesniais: s, z, c, dz, l arba j. Tai vadinama fiziologiniu šveplavimu, kuris vaikui augant ir lavėjant artikuliaciniam jo aparatui įveikiamas savaime.

Dėl netaisyklingo sukandimo, išlikusio čiulpimo reflekso ar kitų priežasčių, kai kurie vaikai taria šiuos garsus iškišę liežuvio galiuką tarp priekinių dantų, išpučia orą pro liežuvio šonus ir pan. Minėtais atvejais garsų tarimas įgyja neįprastą skambėjimą, jie tampa duslesni, matyti netaisyklinga liežuvio padėtis.

KAIP PADĖTI VAIKUI NAMUOSE IŠMOKTI TAISYKLINGAI TARTI GARSUS?

1 etapas. Izoliuoto garso tarimas
Iš pradžių su vaiku aptarkite (geriausia prieš veidrodį) lūpų ir liežuvio padėtį tariant mokomą garsą. Pavyzdžiui, „Pažiūrėkime, ką daro mūsų lūpos ir liežuvis, kai tariame garsą š. Matai, lūpos „piktos“, aš jas „suraukiu“ ir atkišu į priekį. Liežuvis slepiasi burnoje, už viršutinių dantų. Pamėginkime kartu ištarti š–š–š. Dabar priglauskime delniuką prie burnos. Jauti, kokia šilta oro srovė eina, kai tariame šššš.
2 etapas. Garso tarimas skiemenyse
Įveikus 1 etapą, galite pereiti prie skiemenų mokymosi. Galima žaisti su dėlione, kiekvienai detalei suteikiant vis kitokį vardą: ša, šo, šu, šė, ši, aš, oš,. statyti kaladėlių ar lego bokštus, tariant po vieną skiemenį ir t. t.
3 etapas. Garso tarimas žodžiuose
Kai vaikas visiškai taisyklingai pakartoja įvairius skiemenis, galima pereiti prie žodžių mokymosi. Tardami žodžius pabrėžkite mokomą garsą (šššala, šššoka, šššukuoja).
4 etapas. Garso įtvirtinimas rišlioje kalboje
Sėkmingai įveikę žodžių mokymąsi, mėginkite sugalvoti sakinių, pasakojimų, eilėraščių su šiuo garsu ir tik tada kontroliuokite garso tarimą vaiko kalboje. Kartu su vaiku sugalvokite, kaip jam priminsite naujo garso tarimą. Kai kuriems vaikams padeda prisegti ženkliukai su nupiešta raide š, kitiems lengviau išmokti, kai mama ar tėtis taisyklingai pakartoja jų ištartus žodžius.

BŪKITE KANTRŪS IR NUOSEKLŪS
Išmokti tarti naują garsą – nelengva užduotis, todėl nenusiminkite, jei jums nepasisekė taip greitai, kaip jūs norėjote. Būkite kantrūs ir nuoseklūs.

Logopedinės pagalbos centro svetainėje http://logopedaslpc.lt pateikiama kalbinė medžiaga, kuria galima pasinaudoti mokantis tarti s, š, l, r, k, g, p, b garsus namuose.